(A verseny képei a Médiatár „Szántóverseny 2018.” menüpontjában találhatók.)

2018. szeptember 28-án immár kilencedik alkalommal került megrendezésre a Középiskolás Szántóverseny Kaposváron – Kis-Iván pusztán, a szervező iskola tangazdaságában.

Nyolc mezőgazdasági középiskola 18 versenyzője, ágyeke és váltva forgató eke kategóriában mérte össze a tudását.

A verseny nemzetközi középiskolás szántóversennyé nőtte ki magát. Érkeztek versenyzők Szerbiából, Topolya szakirányú iskolájából.

A szántóverseny szervezését és bonyolítását, a hagyományoknak megfelelően az iskola vezetői, szakmai tanárai végezték, bevonva az előkészületekbe, a bonyolításba az iskola tanulóit, és a szántóverseny egyesület térségi tagjait.

A verseny a Magyar Szántóverseny Egyesület (MSZE) versenyszabályzatának előírásainak és pontozási szempontjainak megfelelően került lebonyolításra.

2016-tól a Nemzeti agrárgazdasági Kamara által szervezett tanulmányi versenyeken (SZKTV, OSZTV) a szántási versenyfeladatok értékelése az MSZE versenyszabályzata alapján történik. A verseny pontozóbírói feladatait a MSZE tagjai, elismert szakemberei látták el.

A traktorokat és ekéket egyrészt a szervező iskola, másrészt a versenyzők, és nagyrészt a környezetünkben működő vállalkozók biztosították. A versennyel kapcsolatos költségek fedezésében jelentős részt vállalt a Nemzeti Agrárkamara. A díjak, ajándékok biztosítását vállalkozások is támogatták.

A verseny megnyitása után Dr. Soós Sándor főbíró az MSZE elnöke tájékoztatta a versenyzőket a verseny szabályairól, a versenyparcella felszántásának módjáról, a verseny menetrendjéről, a bírálati szempontokról, így a nyitóbarázda-, az összevetés-, a szántás-, a záró-barázda minőségéről, a növényi szármaradványok alátakarásáról, az összbenyomásról, egyenességről, az ekeleeresztés és kiemelés egyöntetűségéről.

A versenyre vonatkozó munkavédelmi oktatás után, az eligazítás befejezéseként megtörtént a rajtszámok kihúzása. A verseny középkötött talajon, gabonatarlón került megrendezésre.

A bírói testület tagjai elsősorban világversenyeket megjárt, tapasztalt szakemberek voltak.

Kedvező időjárási körülmények és jó talajviszonyok között a nyitóbarázda kihúzásával kezdődött a verseny, majd a bírálat után megkezdődött a folyamatos szántás. Közel három órás szántás után a bírói pontozólapok összesítésével megszületett az eredmény.

 I. kategóriában (ágyeke kategóriában)

Első helyezést ért el Szügyi Szabolcs, Mezőgazdasági Iskola, Topolya tanulója.

Második helyezést Vati Flórián, a AM DASZK, Móricz Zsigmond Mezőgazdasági Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma tanulója. Harmadik helyezést ért el László Gábor, a AM Kelet Mo-i ASZK, Mg-i Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégium, Jánoshalma tanulója.

II. kategóriában (váltvaforgatóeke kategóriában)

Első helyezést ért el Butor Flórián, a KOLPING Nagyváthy János Gimnázium, Szakgimnázium és Szakközépiskola, Csurgó tanulója.

Második helyezést ért el Mátics Máté, az AM DASZK, Apponyi Sándor Mezőgazdasági Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma, Lengyel tanulója.

A verseny ideje alatt traktoros ügyességi feladatok, illetve bemutató szántás is színesítette a programot.

A verseny eredményhirdetése a KÁN „Gyerekparadicsom” színpadán történt. A díjazottak egy-egy serleget illetve oklevelet kaptak. Az első helyezettek megkapták a Magyar Mezőgazdaság vándorserlegét, illetve a Kaposvári Egyetem ajándékcsomagját. A második, illetve a harmadik helyezettek is kaptak ajándékcsomagban egy-egy szerszám készletet 15.000-10.000 Ft értékben. Elismerésre kerültek az ügyességi verseny első három helyezettje is egy-egy az iskola által összeállított ajándékcsomaggal, illetve oklevéllel. A legjobb női versenyzőt is jutalmazták egy csavarhúzó készlettel, egy serleggel és egy oklevéllel.

A versenyről senki sem távozott üres kézzel, mivel a helyezettek díjain kívül kiosztásra került a támogatók által biztosított különdíjak, illetve minden versenyző, felkészítő pedagógus egy az iskola által összeállított ajándékcsomaggal távozhatott.

A verseny hozzájárult a fiatalok szakmai elkötelezettségének javításához, a műszaki készségek-, és ismeretek elmélyítéséhez, begyakorlásához, a minőségi munkavégzés fontosságának hangsúlyozásához a fiatal szakemberek körében.